Back to Nieuws & innovaties

Fouten maken heeft waarde

Published at:
Fouten maken heeft waarde

Een tijd geleden hebben wij het artikel ‘Kwetsbaarheid is het nieuwe oranje’ geplaatst”. Daarin hebben we een aantal doelen gesteld onder andere het delen van fouten. We vinden dat er grote waarde zit in het maken van fouten en we willen een realistischer beeld van ondernemen geven. We delen daarom de komende tijd naast successen ook een aantal fouten met jullie. Immers van elkaars fouten kun/moet je leren, doe je dat niet dan is deze dus voor niets geweest. In dit artikel één van onze missers; de overname van ‘Wegenbouwbedrijf Oost’

Heb jij een fout gemaakt en wil je dat met ons delen? Stel je kwetsbaar op, #NoWorries, we worden er allemaal beter van!

Het verhaal

Kor van der Flier: “In 2012 had ik het idee om van der FLIER Groep uit te breiden met Wegenbouwbedrijf Oost. Ik had een groter plaatje in mijn hoofd en ging naar het bedrijf om in gesprek te gaan. Na enkele gesprekken kwamen we er niet uit en hadden we de overname naast ons neergelegd. Totdat we hoorden dat het bedrijf failliet ging 2014. Dit was een uitgelezen kans om het bedrijf alsnog over te nemen. Binnen twee weken hadden we de deal rond en was Wegenbouwbedrijf Oost onderdeel van de van der FLIER Groep. Toen wisten we nog niet wat ons te wachten stond…

We gingen met alle werknemers om tafel en bespraken de oorzaak van het faillissement. We merkten dat de cultuur binnen het bedrijf anders was dan bij ons in het grondverzetbedrijf, maar we waren ervan overtuigd dat we dit met de juiste mensen konden laten slagen. Uiteindelijk besloten we met een kleine club werknemers het bedrijf nieuw leven in te blazen en met een nieuwe bedrijfsleider die de toko zou runnen gingen we van start.

We hadden het doel om vanaf het derde jaar winst te maken met het bedrijf. We hadden ingecalculeerd dat in het eerste jaar het bedrijf nog verlies zou gaan draaien, het doel was om in het tweede jaar op nul uit te komen en vanaf het derde jaar winst te maken.

Na het eerste jaar had het bedrijf verlies gedraaid. Naar onze mening lag dat toen aan de aandacht die besteed werd aan het bedrijf door Mark en mijzelf. We hadden namelijk de focus niet op de juiste plaats. De wegenbouw bleek toch echt een hele andere markt dan het grondverzet. Ook was het aannemen van werken hier hoofdmoot waar we in het grondverzet gewend waren op regie te werken.

Het tweede boekjaar naderde en op nul uitkomen zat er niet in. We zagen een groot gat tussen de opbrengsten en de kosten en besloten dat Wegenbouwbedrijf Oost haar deuren moest sluiten. Het bleek vrijwel onmogelijk om twee totaal verschillende bedrijfsculturen samen te voegen in een nieuwe markt voor ons bedrijf.

Een harde les geleerd

Als we er nu op terugkijken zien we nog meer fouten die we gemaakt hebben. Wij dachten namelijk dat een aannemersbedrijf hetzelfde gerund kon worden als een grondverzetbedrijf. Dat werkte dus niet! We hebben voornamelijk met ons hoofd gedacht toen we de keuze maakte om uit te breiden en niet met ons hart. We hadden een bedrijf overgenomen waar we geen weinig passie voor hadden.

Volg je hart en niet je hoofd.

Vraag jezelf altijd af waarom doe je wat je doet en precies dit is wat deze fout ons heeft geleerd. Als wij onszelf toen gevraagd hadden ‘waarom doen we dit nou precies en past dit écht bij ons?’ dan hadden we waarschijnlijk deze dure fout niet gemaakt.

Op naar onze volgende fout!